22 Eylül 2010 Çarşamba

REDİF VE KAFİYE DERS NOTLARI

REDİF   
Mısra sonlarında yazılışları, okunuşları, anlamları ve görevleri aynı olan
eklerin, kelime ve kelime gruplarının tekrar edilmesine "redif"
denir.


Örnek-1


Bizim elde bahar olur, yaz olur.

Göller dolu ördek olur, kaz
olur.

Sevgi arasında yüz bin naz
olur.

Suçumu bağışla, ben sana kurban. (Ercişli Emrah)


Örnek-2


Bu ıslıkla uzayan, dönen, kıvrılan yollar,

Uykuya varmış gibi görünen yılan
yollar

Başını kaldırarak boşluğu dinli
yordu.

Gökler bulutlanıyor, rüzgar serinli
yordu. (F. Nafiz Çamlıbel)




Genel Örnekler:



Gündüzler size kalsın, verin karanlıkları

örtün, üstüme Örtün s
erin karanlıkları


Bu parçada "karanlıkları" sözcükleri aynı anlamda
olduğundan, sözcük (halinde) durumunda rediftir. -in" ekleri, kişi ekidir;
aynı görevdedir. Kişi ekinden önceki "
er" sesleri kafiyedir.


Üstümüze gelen boran, kış gibi

Şahin pençesinde yavru ku
ş gibi

Seher sabahında rüya dü
ş gibi

Çağırta bağırta aldı dert beni .


Bu parçada "gibi" sözcükleri redif, "ş" sesi uyaktır.


Siyah kaküllerin dökmüş

Kail güllere gü
llere

Ala gözlerini di
kmiş

ince yollara yo
llara


Bu parçada "-miş" eki, her iki sözcükte de geçmiş
zaman ekleri olarak aynı görevde kullanıldığından ek halinde rediftir, "-
lere" ve "-lara" eklerinde de çoğul eki ve durum
ekleri (hal ekleri) aynı görevde olduğundan ek halinde rediftir. Bu eklerden
önceki, "
k"
ve "
l"
sesleri uyaktır.


Elini koynuna sokma

Seni s
en den sakınırım

Sen bir kuzu ben bir kurdum

Seni b
en den sakınınm


Bu parçada "sakınırım" sözcükleri" ve "den" durum ekleri rediftir,
"-den" durum ekinden önceki iki ses "
en" uyaktır.


KAFİYE (UYAK)


Mısra sonlarındaki yazılışları ve
okunuşları aynı, anlamları ve görevleri farklı kelimelerin, eklerin
benzerliğine kafiye denir.


Yanıp tutuşmadan aylarca yummadım gözü,

Nücuma sor ki, bu kirpikler uyku görmüş
?  (Mehmet Akif
ERSOY
)




KAFİYE ÇEŞİTLERİ


1) Yarım Kafiye



     Tek ses
benzerliğine dayanan kafiyedir.


Örnek-1


Ben çektiğim kimler çeker

Gözlerim kanlı yaş dö
ker

Bulanık bulanık a
kar

Dağlarım seliyim şimdi (Kul Mustafa)


Örnek-2


İstedim kendimi bu göle atam

Elimi uzatıp yavruyu tu
tam


Örnek-3


Üstümüzden gelen boran kış gibi

Şahin pençesinde yavru ku
ş gibi

Seher sabahında rüya dü
ş gibi

Çağıta bağırta aldı dert beni




2) Tam Kafiye



     İki ses
benzerliğine dayanan kafiye türüdür.


Örnek-1


Yollarda kalan gözlerimin nurunu yordum,

Kimdir o, nasıldır diye rüzgarlara s
ordum,

Hulyamı tutan bir büyü var onda diy
ordum

(Y. Kemal Beyatlı)


Örnek-2


Sen miydin o afet ki dedim, bezm-i ezelde

Bir kanlı gül ağzında ve mey kasesi
elde,

Bir sofrada içtik, ikimiz aynı em
elde,

Karşımda uyanmış gibi bir baktı sarardı. (Yahya Kemal
Beyatlı
)


Örnek-3


On atlıya karar verdim yını

Yenice sevdaya salmış b
ını

El yanında yakar gider k
ını

Tenhalarda gülüşünü sevdiğim.




3) Zengin Kafiye



     Üç ya da daha
çok ses benzerliğine dayanan kafiye türüdür.


Örnek-1


Ertesi gün başladı gün doğmadan yolculuk,

Soğuk bir mart sabahı.. Buz tutuyor her so
luk     (Faruk Nafiz Çamlıbel)


Örnek-2


Baygın bir ihtizaz ile bi-huş akar dere,

Sahillerinde çocuklar uzanmış çemenl
ere. (Orhan Seyfi
Orhon
)


Örnek-3


Miskin Yunus biçareyim

Baştan ayağa y
areyim

Dost ilinden av
areyim

Gel gör beni aşk neyledi    (Yunus Emre)




4) Cinaslı Kafiye



    Anlamları ayrı, fakat
yazılış ve okunuşları aynı olan kelime ve kelime gruplarının mısra sonunda
tekrarı ile oluşan kafiyedir.


Örnek-1


Niçin kondun a bülbül

Kapımdaki
asmaya

Ben yarimden vazgeçmem

Götürseler
asmaya


Örnek-2


Bilmem ki yaz mı gelmiş

Niçin açmış
gül erken

Aklımı kayıp ettim

Nazlı yarim
gülerken


Örnek-3


Kendin çöz kendin
tara                       Bağ
bana


Değmesin
el başına                             Bahçe
sana
bağ bana

Ben yarime
kavuştum                         Değme
zincir kar etmez

Darısı
el başına                                  
Zülfün teli
bağ bana




KAFİYE ŞEMASI



Mısraların son seslerine bakılarak bir
dörtlüğün kafiye düzeni çıkarılır. Kafiye düzenlerinin, mısralarının son
seslerindeki düzene göre çeşitleri vardır.




1. Düz Kafiye:   "a a a b" 
"bbbc"   "cc"   "a a b
b"   olmalı.



İftardan önce gittim Atik-Valde semtine

Kaç defa geçtiğim bu sokaklar, bugün y
ine,

Sessizdiler, Fakat Ramazan maneviyy
eti

Bir tatlı intizara çevirmiş sukun
eti




2.  Çapraz Kafiye: "a b a b"   "cdcd"
olmalı.



Hayran olarak bakarsınız da

Hülyanızı fetheder bu h
ali

Beş yüz sene sonra kar
şınızda

İstanbul fethinin hay
ali




3.Sarma Kafiye: "a b b a"   "cdcd" olmalı.



İhtiyar, elini bağrına soktu,

Dedi ki: "İstanbul muhas
arası

Başlarken aldığım gaza y
arası

İçinden çektiğim bu
oktu.



1 yorum:

  1. ellerinize sağlık çok teşekkür ediyorum sayenizde notlarımı tamamladım ellerinize sağlık minnettarım size...






    YanıtlaSil